اولین نوه عبدالعزیز در پلکان قدرت کیست؟
اولین نوه عبدالعزیز در پلکان قدرت کیست؟
تاريخ : 7 بهمن 1393برچسب:, | 17:45 | نويسنده : MOHSEN DARVISHI
حمد بن نایف پس از مرگ پدرش مسئول پرونده روابط سیاسی و امنیتی با یمن بود. این موضوع سبب جلب توجه آمریکایی‌ها به وی شد، این توجه تا حدی بود که بندر بن سلطان مرد شماره یک آمریکا در خاندان سعودی قربانی این معامله جدید شد.

شاهزاده‌ای که بندربن سلطان را قربانی کرد / ارتباط مهره‌چینی جدید سعودی‌ها با ایرانتحولات و انتصابات سیاسی و داخلی کودتاگونه در عربستان سعودی به سرعت شکل گرفت تا این تصور را تأیید کند که مرگ عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه سابق عربستان دست‌ کم چندین روز مخفی شده است تا هماهنگی‌های لازم برای انجام انتصابات جدید صورت گیرد. 
گرچه سلمان بن عبدالعزیز شاه جدید عربستان توانایی ذهنی و عملی لازم برای اداره امور کشور را در اختیار ندارد، اما محافل سیاسی عربستان سعودی دیگر به این روال عادت کرده و می‌دانند چطور ناتوانی پادشاهان این کشور را مدیریت کنند، ارتقاء مقرن بن عبدالعزیز کوچک‌ترین فرزند مؤسس خاندان سعودی در پلکان قدرت عربستان نیز اقدام قابل پیش‌ بینی بود، چرا که بر اساس فرمول ابداعی پادشاه سابق در راستای دور زدن هیئت بیعت منصب جدید در عربستان ایجاد شده بود که جانشینی ولیعهد بود و مقرن پیشتر با حکمی الزام‌آور در این سمت قرار گرفته بود. 
اما تازه‌ترین موضوع در انتصابات دیروز عربستان سعودی انتخاب محمد بن نایف به‌عنوان جانشین ولیعهد عربستان بود، این اقدام از آن جهت مهم است که در میان نوادگان متعدد عبدالعزیز وی در ردیف انتظار برای رسیدن به پادشاهی قرار گرفته است و می‌تواند در آینده پادشاه این کشور باشد. محمد بن نایف که هم‌زمان پست وزارت کشور عربستان را نیز در اختیار دارد به موجب این حکم در صورتی که کشور از دو سمت پادشاه و ولیعهد به صورت هم‌زمان خالی شود، به عنوان پادشاه با وی بیعت خواهد شد. 
منصب جانشینی ولیعهد که از سوی عبدالله بن عبد العزیز در 27 مارس سال گذشته میلادی ایجاد شد؛ روشی است که پادشاه جدید نیز بر همان اساس پیش رفته تا در صورت بروز حوادث غیرمترقبه به ویژه علت ناتوانی ذهنی و جسمی مقامات ارشد سعودی؛ اختلافات گسترده خاندان پادشاهی علنی نشده و مسائل در پشت پرده محافل سیاسی حل‌ و فصل شود. حکم پادشاه فقید تأکید داشت که شاه آینده نیز در صورت تمایل می‌تواند برای ولیعهد از میان اعضایی که هیئت بیعت تعیین می‌کنند، جانشین انتخاب نماید. به‌ این ‌ترتیب محمد بن نایف پلی برای انتقال حاکمیت آل سعود در عربستان به نسل دوم شد.   

شاهزاده‌ای که بندربن سلطان را قربانی کرد / ارتباط مهره‌چینی جدید سعودی‌ها با ایران  

بنا بر بیانیه پادشاهی عربستان در مورد انتصاب محمد بن نایف، تعیین وی بر اساس راهکارهای موجود در نظام عربستان شامل تعیین و پیشنهاد از سوی هیئت بیعت و انتصاب از طریق پادشاه بوده است.  



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: